HISTORIK. Riksantikvarieämbetet inventerade Bjurens sjömärken år 2005 och skriver om dem: ”Vitt stångmärke med stöttor och fyrkantig kavla (1973). På Bjuren uppfördes före 1830 två stångmärken av privatperson. De var båda cirka 18 meter höga med tunnor som topptecken och ofärgade. I SL 1951 beskrivs de som ’två stångmärken på holmen Bjuren i södra delen av Sävarfjärden, vilka bestå av rödmålade stänger med stöttor och liggande tunnor på topparna, det norra är 19 meter högt och det södra 18 meter’.
Telefonsamtal
För c:a 15 år sedan ringde Sjöfartsverkets regionchef till mig och ville att jag skulle följa honom ut till Bjuren för samtal om stångmärkena på ön.
Vi åkte ut i vår båt en fin sommardag och gick runt på ön med speciell inriktning på inspektion av stångmärkena. Jag hade vid tiden flera befattningar inom fritidsbåtslivet både lokalt, nationellt och faktiskt internationellt (Nordbåt, Keep Baltic Tidy och European Boating Association) varför han sökte mina synpunkter. Han ville riva stängerna. Anledningen var kostnaden för deras skötsel. Han hade fått info om att stängerna var så illa ankomna att de antingen måste snarast behandlas för att kunna stå kvar eller tas ner. Hans förhandsinställning var rivning. Han ville dock ha mina synpunkter om deras betydelse för fritidsbåtarnas navigering i området.
Antikvariska värden
Jag kunde förklara behovet av deras hjälp för inseglingen i dessa grunda vatten till Sävarfjärden och Skeppsvik. Jag påpekade även att de har antikvariska värden. Jag fick på känn att de skulle komma att bli kvar.
En tid senare fick jag förfrågan om jag kunde åta mig att impregnera stolparna, vilket jag inte kunde göra. De nuvarande stolparna härrör från början av 40-talet. I Sjöfartsverkets brevsamling hade jag funnit rekommendation för deras impregnering: 12 kannor vatten, 4 kannor vitriol, 6 kannor rågmjöl, 20 kannor falu rödfärg, 4 kannor hartz, 1,5 kannor linoljefernissa och 6 kannor sältran. Stångmärkena lever än, men det är tid för inspektion av hälsoläget och kanske samma lyckosamma behandling.
// Lassi Fordell
KÄLLA: Sjömärken