Information från Umeå Energi

GRÄVNING. Det är nog ingen som missat att vi har haft maskiner & arbetare i området den senaste tiden som dels har grävt ned elkabeln från Umeå Energi samt även fullföljt uppdraget att få ned fiberkabeln (internet)  till de fastigheter som anmält sitt intresse.

Senaste nytt
Under måndag morgon (27/8) denna vecka kom det information från Umeå Energi som bör ha nått de flesta. Men för säkerhets skull saxar vi ut denna nyhet via denna hemsida / facebook. Håll tillgodo!

+++++

Nu börjar semesterperioden lida mot sitt slut och vi hoppas att ni haft en fin sommar. Här på Umeå Energi har nu verksamheten kommit igång igen efter semesteruppehållet och ute i våra projektområden rullar arbetet vidare.

Tidplan fiberarbeten och installation
Vi har nu en preliminär tidplan för kommande fiberarbeten i ert område. Observera att tidplanen kan komma att uppdateras under arbetets gång. Arbetet med att installera fiberkonvertern i era hus kommer påbörjas när fiberarbetet i området är färdigställt. För att kunna transportera signalen mellan Laxögern och Bådelögern kommer sjökabel förläggas, arbetet med detta kommer utföras inom de närmast kommande veckorna.

Fiberarbeten stamnät v 37 – 39
Fiberarbeten tomter   v 37-39

Kundinstallationer Laxögern 10-42 installeras kring v 39. Datum för övriga adresser meddelas när sjökabel mellan Laxögern och Bådelögern är förlagd, denna  förläggning ska vara färdigställd senast 2018-09-30

Ni kommer bli kontaktade av entreprenören i god tid för tidsbokning.

Återställning av tomt
För er som haft grävning på tomt för enbart bredbandsanslutning ingår enligt avtal en grovåterställning av schaktytan. Det innebär att vi lägger tillbaka och packar jordmassorna i schaktet, men att du själv som fastighetsägare får återställa gräsmattor och eventuella grusytor.

Om det grävts för enbart elkabel eller både bredband och elkabel i samma schakt ingår en finåterställning med matjord, gräsfrö och eventuellt grus. Finåterställningen görs enbart på den sträcka där elkabel förlagts. Exakt datum för finåterställning fastställs under hösten.

Anledningen till att det skiljer sig åt i återställningsnivå beroende på vad som lagts ned är att förändringen av elnätet i området är en åtgärd som inte beställts av er som kunder. Förändringen av elnätet är påkallad av Umeå Energi Elnät och Elnät bekostar därför för en högre återställningsgrad. Ni som beställt en installation av Umeå Energi Bredband får enligt avtal en grovåterställning av schaktsträckan på tomten.

Frågor och funderingar
Om du redan nu vill komma i kontakt med kontakt med fiberentreprenören når du Göran Brandtman via mail, goran@giabinstallation.se. Har du övriga frågor gällande bredbandsutbyggnaden är du varmt välkommen att kontakta projektadministratör Emelie Broström via epost emelie.brostrom@umeaenergi.se eller telefon 090-16 04 66. Vid frågor gällande arbetet med elnätet i området kan du vända dig till Hassan Al-Hasnawi via epost hassan.al-hasnawi@umeaenergi.se eller telefon 090-16 04 61.

+++++

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *